Forum Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa Strona Główna Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa
Oficjalne Forum Stowarzyszenia
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

silniki turbinowe
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa Strona Główna -> Hyde Park
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PilotULL
Szeregowy
Szeregowy



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Opole

PostWysłany: Sobota 18:24:05 20 Sty 2007 19    Temat postu: silniki turbinowe

Chciałbym pogadać z jakimś specem-amatorem od silników turbinowych, czy ktoś zapoda mi kontakt do takiej osoby?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysztof Błasiak
Generał - PREZES SMIL
Generał - PREZES SMIL



Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Marsa

PostWysłany: Sobota 21:34:18 20 Sty 2007 19    Temat postu:

tutaj chyba nie jeden wie co nie coś o tym a czasem i sporo
a w czym potrzebujesz pomocy jesli wolno spytac?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PilotULL
Szeregowy
Szeregowy



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Opole

PostWysłany: Niedziela 14:51:06 21 Sty 2007 20    Temat postu:

Chciałem podpytać conieco o możliwość i sensowność budowania takiego silnika najlepiej kogoś kto wie jak się do tego zabrać. tzn. wie jak się projektuje i liczy takie silniki...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysztof Błasiak
Generał - PREZES SMIL
Generał - PREZES SMIL



Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Marsa

PostWysłany: Niedziela 18:33:25 21 Sty 2007 20    Temat postu:

a chciałeś samemu sobie zrobić silnik turbinowy? bo w pojedynkę to raczej ciężko i drogo Smile
sensowność budowania jest duża ale tylko w uzasadnionych przypadkach

projektuje się chyba głównie z trzech ujęciach: terodynamicznym, przepływowym i wytrzymałościowym... przez wszystko trzeba przejść co jedno to bardziej poj***ne :/


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Niedziela 19:02:18 21 Sty 2007 20    Temat postu:

Witam!

Silniki turbinowe, fajna sprawa Smile Samemu zrobic działający dłuzej jest bardzo trudno, pomijając sprawy projektowe. Są trudności z dostępnością materiałów i technologią wykonania elementów, co często jest tajemnicą firmy.

http://www.jetmodel.webpark.pl/silniki.html <-- tu jest strona o modelarskich silnikach turbinowych, myśle, że coś się wyjaśni Smile

Pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarcinTrajer
Kapral
Kapral



Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Poniedziałek 01:17:02 22 Sty 2007 21    Temat postu:

PilotULL napisał:
Chciałem podpytać conieco o możliwość i sensowność budowania takiego silnika najlepiej kogoś kto wie jak się do tego zabrać. tzn. wie jak się projektuje i liczy takie silniki...


Odpowiadając na powyższe pytania:

1) aby mieć możliwość budowy takiego silnika (zanaczam- mówię tu lylko o elementach mechanicznych, nawet grupa z Poznania- link powyżej- wykorzystała gotowy układ sterujący) potrzeba: a) całkiem sporego zaplaecza narzędziowego b) niemałej wiedzy c) sporo czasu. Oczywiście jak ktoś bardzo się zaweźmie to zrobi- w końcu to nie czarna magia Very Happy

2) czy jest sens brać się za coś takiego- a to zależy od celu jaki przyświeca twórcy. Bezsensowne jest marnowanie czasu- nauka i tworzenie czegoś nowego zawsze ma sens.

3) jak się do tego zabrać? Na początek proponowałbym przeszukanie internetu i poczytanie o zasadach działania takiego silnika. Generalnie na uczelni taką wiedzę zdobywa się w jakieś 3 lata ale jak pokazuje doświadczenie (i znowu powołam się na modelarzy z Poznania) dla chcącego nic trudnego. W razie czego mogę podać spis przydatnej literatury.

Marcin


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PilotULL
Szeregowy
Szeregowy



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Opole

PostWysłany: Poniedziałek 20:14:49 22 Sty 2007 21    Temat postu:

Ad1. Pracowałem już jako programista mikrokontrolerów przemysłowych, jeśli będę wiedzieć jak sterować czymś to tym wysteruję. Smile
Ad1 a) Tokarka, 3-osiowa frezarka CNC x2 - tym dysponuję
Ad1 b) Właśnie szukam wsparcia, ale wiem już conieco o tym jak to działa, dlatego interesuje mnie konkretne wsparcie Smile
Ad1 c) ...
Ad2. Cel = zbudowanie lekkiego i sprawnego silnika turbośmigłowego o mocy 100-120KM
Ad3. Tak, internet to już trochę przetrzepałem

Może znacie kogoś kto robi pracę dyplomową w tym stylu? Albo kogoś kto chciałby zrobić taką pracę dyplomową? Ja mogę służyć sprzętem i wiedzą na temat programowania, wzamian za pomoc w realizacji celu (jeśli sensowny - podkreślam).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zez




Dołączył: 21 Sty 2007
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Poniedziałek 21:17:14 22 Sty 2007 21    Temat postu:

Zbudowanie takiego działającego silnika jest raczej niemożliwe z takim sprzętem. A jak już, to na pewno nieopłacalne. Potrzeba by stopów żaroodpornych i żarowytrzymałych (na łopatki turbiny).
Pierwsze silniki turbinowe działały po kilka, kilkanaście godzin, z powodu rozciągania się łopatek pod wpływem siły odśrodkowej.
Rozwiązaniem mógłaby byc prostsza sprężarka i turbina odśrodkowa, ale wtedy nie da się osiągnąc zbyt dużej sprawności.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarcinTrajer
Kapral
Kapral



Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Poniedziałek 21:40:01 22 Sty 2007 21    Temat postu:

Nie chce odwodzić od ciekawych planów, ale faktycznie takimi "typowymi" narzędziami można wykonać, co najwyżej silnik modelarski o resursie kilku- no może kilkunastu godzin pracy. Sprawność takiego urządzenia pomimo dość skomplikowanych algorytmów sterujących będzie praktycznie żadna.
Budowa komercyjnego silnika o mocy 120-130 km metodami "warsztatowymi" nie bardzo ma sens zarówno techniczny jak i ekonomiczny. Przypuszczam, że taniej byłoby kupić coś gotowego.


Marcin


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysztof Błasiak
Generał - PREZES SMIL
Generał - PREZES SMIL



Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Marsa

PostWysłany: Poniedziałek 22:04:16 22 Sty 2007 21    Temat postu:

Jakbym miał czas to chętnie zaangażowałbym się w taki projekt ale nie da się ukryć - silnika turbinowego nie da się zrobić w garażu. A jeśli to ma mieć ponad 100 KM to domyślam się że nie będzie pchało modelu tylko czyjś tyłek w jakimś ambitnym latadle a wtedy to już nie ma przebacz - musi swoje normy spełniać - czyli jakieś 10 lat badań Ci się na to zejdzie i jakiś fajny zakład z bardzo porządną technologią musi to robić.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PilotULL
Szeregowy
Szeregowy



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Opole

PostWysłany: Poniedziałek 22:33:19 22 Sty 2007 21    Temat postu:

Ok, to jak już dyskusja rozgorzewa na forum, to zapytam może co się da zrobić "w domu", a co trzeba będzie zamówić i ile te zamówione rzeczy mogą kosztować (przy założeniu że jest gotowy projekt i/lub ewentualnie forma do odlania lub coś podobnego)?

Racja, 100KM to już nie o model tylko o letadlo chodzi. A dla mnie budowa takiego silnika będzie uzasadniona jeśli:
- jego waga będzie znacząco niższa od porównywalnych (KM) silników tłokowych powszechnie dostępnych na rynku (np masa<=40kg).
- jego cena będzie także niższa od porównywalnych silników tłokowych (wtedy niekoniecznie znacząco - chociaż fajnie by było)
- jego zużycie paliwa będzie przynajmniej na takim samym poziomie co w silnikach tłokowych
- i koszty eksploatacji też będą zbliżone do kosztów silników tłokowych

Jeśli chodzi o gotowce, to najmniejsze turbinowe jakie widziałem miały 250KM.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zez




Dołączył: 21 Sty 2007
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Poniedziałek 22:48:41 22 Sty 2007 21    Temat postu:

Waga na pewno będzie mniejsza w porównaniu do silników tłokowych o tej samej mocy.
Cena na pewno nie będzie niższa, będzie dużo wyższa, tłokowy jest dużo łatwiej wykonac, tłokowe są również dużo tańsze w eksploatacji. Turbinowe mają bardzo duże obroty, a tym samym i większe zużycie, mniejsza żywotnośc, itp.
Do tego nie obędzie się bez producenta czy profesjonalnego warsztatu przy jakichkolwiek wymianach części, itp. Wszelkie własne próby ingerencji kończą się zerwaniem gwarancji.
W małych samolotach stosuje się raczej silniki tłokowe, właśnie ze względu na koszty i powyższe problemy.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamil Brach
Generał dywizji - Przewodniczący KR SMIL
Generał dywizji - Przewodniczący KR SMIL



Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Lublin/Warszawa

PostWysłany: Wtorek 00:13:28 23 Sty 2007 22    Temat postu:

Potwierdzam. Koszty eksploatacji (bieżącej, remontowej) będą niewspółmierne do kosztów silnika tłokowego.
IMHO... z ekonomicznego punktu widzenia projekt nie ma szans się obronić.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PilotULL
Szeregowy
Szeregowy



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Opole

PostWysłany: Wtorek 02:11:09 23 Sty 2007 22    Temat postu:

OK, przekonaliście mnie.

Tak na koniec zastanawia mnie jeszcze, dlaczego Volvo wypuścił w latach 90tych któryś ze swoich modeli z silnikiem hybrydowym gdzie silnikiem spalonowym był silnik turbinowy, skoro to takie bezsensowne? No i nie pamiętam już czy to chodziło o amerykańskiego GM, ale ten zrobił to samo jeszcze pod koniec lat 60tych... Z tego co dowiedziałem się to jedyną przyczyną dla której to rozwiązanie się nie obroniło było duże zużycie paliwa, silniki nienajlepiej się zachowują pod tym względem przy częstych zmianach obrotów...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zez




Dołączył: 21 Sty 2007
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wtorek 03:08:05 23 Sty 2007 22    Temat postu:

Prawda, były próby zaadaptowania turbiny w samochodach, i nadal są takie próby. Ostatnio nawet zbudowano motocykt turbinowy Y2K. Jednak takie napędy są nadal dośc drogie, głównie ze względu na koszt materiałów i wykonania. Tylko nieliczni mogą sobie pozwolic na takie maszyny. Mimo wszystko nie przeskoczy się barier technologicznych.
Turbiny są także stosowane w amerykańskich czołgach Abrams. Jednak są podobno z nimi problemy.

Inna sprawa, że takie silniki raczej nie nadają się do zastosowań lotniczych.


Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamil Brach
Generał dywizji - Przewodniczący KR SMIL
Generał dywizji - Przewodniczący KR SMIL



Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Lublin/Warszawa

PostWysłany: Wtorek 09:41:59 23 Sty 2007 22    Temat postu:

PilotULL napisał:
... dlaczego Volvo wypuścił w latach 90tych któryś ze swoich modeli z silnikiem hybrydowym gdzie silnikiem spalonowym był silnik turbinowy, skoro to takie bezsensowne? No i nie pamiętam już czy to chodziło o amerykańskiego GM, ale ten zrobił to samo jeszcze pod koniec lat 60tych...


Odpowiedzią niech będzie pierwszy z brzegu salon Volvo lub GM... wszak od początku lat '90 minęło już 16 lat, a takiego samochodu nie uświadczysz. Z jednej strony ceny paliwa, poza tym reżimy związane z eksploatacją (jak ochronić wlot do silnika i łopatki I st. sprężarki przed uszkodzeniem tym co na drodze znaleźć się może). Przeglądy bieżące, przed uruchomieniem, po zatrzymaniu, ograniczone okresy użytkowania pewnych części silnika z uwagi na niekorzystne warunki (temperatura, ciśnienie) no i reżim związany z codzienną eksploatacją. Niektórzy z użytkowników diesel-i "zapominają" o potrzebie podgrzania świec żarowych a tu trzeba by jeszcze obserwować temperaturę przy uruchomieniu i "poprawność" rozpłomienienia, odczekać na uzyskanie przez smary odpowiedniej temperatury, a przed wyłączeniem silnika odczekać na "małym gazie" żeby silnik nie zakończył żywota po natychmiastowym wyłączeniu.
A żeby tego jeszcze było mało należałoby sprawdzać ilość gorących rozruchów, żeby nie przekroczyć ilości granicznych.
Dopóki samochód byłby wykorzystywany na jednej długiej trasie od A do B to O.K. ale już dla takiego kuriera albo dostarczyciela pizzy ciągłe cyrki z odpalaniem i gaszeniem byłyby nie do przyjęcia.
Dlatego taki silnik w samochodzie, w codziennej eksploatacji nie sprawdziłby się.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysztof Błasiak
Generał - PREZES SMIL
Generał - PREZES SMIL



Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Marsa

PostWysłany: Wtorek 10:15:05 23 Sty 2007 22    Temat postu:

Turbinowe silniki samochodowe, czy czołgowe tym bardziej, muszą być o wiele bardziej długożywotne niż lotnicze i z mniejszą ilością obsług i przeglądów i diagnoz itd, itp... Wynika z tego taki fakt że nie są już tak wyżyłowane, bardziej przewymiarowane, z mniejszą temperaturą przed turbiną, niższymi ciut obrotami, wyższym współczynnikiem bezpieczeństwa więc w efekcie sporo cięższe niż turbinowe silniki lotnicze. I tak napewno lżejsze od łokowych ale nigdy nie bardziej ekonomiczne.
A czasem jakaś bogata firma chce mieć co pokazać na wystawach to zrobi sztukę czy dwie, ale to się nie przyjmie tak prędko.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PilotULL
Szeregowy
Szeregowy



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Opole

PostWysłany: Wtorek 19:34:47 23 Sty 2007 22    Temat postu:

W tych abramsach to cel jest po prostu inny: lać co popadnie i jechać! Smile Czytałem gdzieś o tym. Pamiętam że turbina ma tam tylko coś ponad 200kg... Mocy nie pamiętam, ale były tam na pewno tysiące KM Smile


Link do jakiegoś amatora Wink Ciekawy!
http://www.rcdon.com/html/gr-5_turboshaft_engine_project1.html


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysztof Błasiak
Generał - PREZES SMIL
Generał - PREZES SMIL



Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Marsa

PostWysłany: Wtorek 21:41:49 23 Sty 2007 22    Temat postu:

turbina ma 200 kg a pozostałe elementy silnika ile ? :p

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PilotULL
Szeregowy
Szeregowy



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Opole

PostWysłany: Wtorek 23:18:20 23 Sty 2007 22    Temat postu:

http://pl.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams

1500KM przy 3000 obrotów na minutę.

I kojarzy mi się że to nie jedyny czołg wyposażony w taki napęd...

Mam pytanie, jak wpływa temperatura pracy na sprawność takiego silnika? Wiem że można znacznie ją obniżyć przez wtłaczanie większej ilości powietrza niż to jest potrzebne do spalania...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa Strona Główna -> Hyde Park Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin